Importance of Visual Arts in Education: A Challenge in Teacher Formation
DOI:
https://doi.org/10.15359/ree.18-3.11Keywords:
Curriculum, visual arts, artistic development, teachers.Abstract
This literature review addresses the redefinition of the Visual Arts curriculum as established by the Ministry of Education of Chile, as well as the action-reaction strategies that primary education teachers should consider when teaching different artistic skills to students grades 1 through 6. It is concluded that the proposed Visual Arts curriculum is a powerful educational tool to assist teachers to contextualize arts teaching; help students to express their ideas and emotions based on a critical, reflective, and permanent attitude; and generate opportunities for personal growth focused on the acquisition of creative skills and models of arts education which contribute, as a whole, to the development of human capacities.References
Abramoff, E. y Regatky, M. (2011). Reflexiones sobre la educación artística en las escuelas primarias públicas: Sistemas de apoyo y formación de subjetividad. Anuario de Investigaciones, 18, 127-132. Recuperado de http://www.scielo.org.ar/pdf/anuinv/v18/v18a14.pdf
Agirre, I. (2005). Teorías y prácticas en educación artística. Ideas para una revisión pragmatista de la experiencia estética. Barcelona: Octaedro.
Berrocal, M., Caja, J. y González, J. M. (2010). Educar la mirada, la mano y el pensamiento. En J. Caja (Coord.), La educación visual y plástica hoy. Educar la mirada, la mano y el pensamiento (pp. 9- 79). Barcelona: Graó.
Cárdenas, R. E. (2003). Las artes visuales en el desarrollo de la creatividad de los estudiantes de educación media. Concepción, Chile: Universidad de Concepción.
Casacuberta, D. (2003). Creación colectiva. En internet el creador es el público. Barcelona: Gedisa.
Chacón, A. (2005). Teoría y práctica de las nuevas tecnologías en la formación de maestros (3ª ed.). Granada: Grupo Editorial Universitario.
Cárdenas, R. E. (2008). Net art como práctica, creación y representación desde una perspectiva socioeducativa y transcultural: Los Mapuches Pehuenches al sur de Chile (Tesis doctoral). Universidad de Granada, Granada, España. Recuperado de http://hdl.handle.net/10481/2299
Coll, C. y Martín, E. (1996). La evaluación del aprendizaje en el currículum escolar: Una perspectiva construccionista. En C. Coll, E. Martín, T. Mauri, M. Miras, J. Onrubia, I. Solé y A. Zabala (Auts.), El constructivismo en el aula (5ª ed., pp. 163-183). Barcelona: Grao.
Duarte, E. (1998). La creatividad como un valor dentro del proceso educativo. Psicología Escolar e Educacional, 2(1), 43-51. doi: http://dx.doi.org/10.1590/S1413-85571998000100005
Eisner, E. W. (2000). Educar la visión artística. Barcelona: Paidós Educador.
Efland, A. D., Freedman, K. y Stuhr, P. (2003). La educación en el arte posmoderno. Barcelona: Paidós Ibérica.
Elichiry, N. y Regatky, M. (enero-diciembre, 2010). Aproximación a la educación artística en la escuela. Anuario de Investigaciones, 17, 129-134. Recuperado de http://www.scielo.org.ar/scielo.php?pid=S1851-16862010000100013&script=sci_arttext
Errázuriz, L. H. (2002). Cómo evaluar el arte. Santiago: Ministerio de Educación.
Fernández, R. (enero-diciembre, 2001). El profesor en la sociedad de la información y la comunicación: Nuevas necesidades en la formación del profesorado. Docencia e Investigación. 26(1), 19-30. Recuperado de http://www.uclm.es/varios/revistas/docenciaeinvestigacion/numero1/ricardofdez.asp
Gardner, H. (1990). Educación artística y desarrollo humano. Barcelona: Paidós.
Giráldez, A., y Pimentel, L. (2011). Artes y tecnologías en la escuela. En A. Giráldez y L. Pimentel (Coords.), Educación artística, cultura y ciudadanía. De la teoría a la práctica (pp. 127-133) Madrid: OEI. Recuprado de http://www.oei.es/metas2021/LibroEdArt_Delateoria-prov.pdf
Hernández, A. (enero-julio, 2012). La retirada de las artes en la escuela. REXE: Revista de Estudios y Experiencias en Educación, 11(21), 109-117. Recuperado de http://www.rexe.cl/index.php/REXE/article/download/27/27
Hernández, F. (1996). Educación artística para la comprensión de la cultura visual. Qurriculum, 12-13, 11-27. Recuperado de http://publica.webs.ull.es/upload/REV%20QURRICULUM/12-13%20-%201996/03%20(Fernando%20Hernández).pdf
Hernández, F. (2010). Educación y cultura visual. Barcelona: Octaedro.
Maeso, F. (2003). Todo el mundo es un artista. Creatividad, imaginación, percepción visual y otras conductas artísticas. En R. Marín (Coord.), Didáctica de la educación artística para primaria (pp. 107-141). Madrid: Pearson Educación.
Maeso, F. (2008). Aprender a enseñar las artes visuales desde una perspectiva crítica y construccionista. En F. Maeso (Coord.), El arte de enseñar el arte. Metodología innovadora en bellas artes (pp. 129-152). Sevilla: Edita.
Marco, P. (2008). Conversaciones con uno mismo: Arte y educación. En L. M. Martínez, R. Gutiérrez y C. Escaño (Coords.), Nuevas propuestas de acción en educación artística (pp. 49-56). Málaga: Servicio de Publicaciones e Intercambio Científico de la Universidad de Málaga.
Marín, R. (2003). Utopías visuales y educativas. La educación artística como aprendizaje de la libertad personal y colectiva en una sociedad mejor para todas las personas. En R. Marín (Coord.), Didáctica de la educación artística (pp. 499-541). Madrid: Pearson.
Marín, R. (2005). La “investigación educativa basada en las artes visuales” o “arteinvestigación Educativa. En R. Marín (Coord.), Investigación en educación artística: Temas, métodos y técnicas de indagación sobre el aprendizaje y enseñanza de las artes y culturas visuales (pp. 223-274). Granada: Universidad de Granada.
Martínez, A. (2008). La educación artística en el ámbito social y cultural. En L. M. Martínez, R. Gutiérrez y C. Escaño (Coords.), Nuevas propuestas de acción en educación artística (pp. 155-158). Málaga: Servicio de Publicaciones e Intercambio Científico de la Universidad de Málaga.
Martínez, J. (2011). Las artes visuales y la educación de la cultura visual. Cátedra de Artes, 9, 13-28. Recuperado de http://catedradeartes.uc.cl/pdf/catedra9/martinez%20catedra9.pdf
Ministerio de Educación (MINEDUC). (2013). Bases curriculares de la educación básica, artes visuales. Recuperado de http://curriculumenlinea.mineduc.cl/sphider/search.php?query&t_busca=1&results&search=1&dis=0&category=1
Mora, J. M. y Osses, S. (2012). Educación artística para la formación integral. Complementariedad entre cultura visual e identidad juvenil. Estudios Pedagógicos, 38(2): 321-335. Recuperado de http://www.scielo.cl/scielos.php?pid=S0718-07052012000200020&script=sci_abstract
Solar, M. (1999). Creatividad en educación. Concepción: Dirección de Docencia, Universidad de Concepción.
Torregrosa, J. F. (2006). Los medios audiovisuales en educación. Sevilla: Alfar.
Tubío, D. (marzo, 2012). Reflexiones sobre educación visual. Cuadernos del Centro de Estudios de Diseño y Comunicación, 12(39), 131-143. Recuperado de http://fido.palermo.edu/servicios_dyc/publicacionesdc/archivos/346_libro.pdf
Tribe, M. y Jana, R. (2006). Arte y nuevas tecnologías. Madrid: Taschen.
Walker, J. A. y Chaplin, S. (2002). Una introducción a la cultura visual. Barcelona: Octaedro.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. In case the submitted paper is accepted for publication, the author(s) FREELY, COSTLESS, EXCLUSIVELY AND FOR AN INDEFINITE TERM transfer copyrights and patrimonial rights to Universidad Nacional (UNA, Costa Rica). For more details check the Originality Statement and Copyright Transfer Agreement
2. REUTILIZATION RIGHTS: UNA authorizes authors to use, for any purpose (among them selfarchiving or autoarchiving) and to publish in the Internet in any electronic site, the paper´'s final version, both approved and published (post print), as long as it is done with a non commercial purpose, does not generate derivates without previous consentment and recognizes both publisher's name and authorship.
3. The submission and possible publication of the paper in the Educare Electronic Journal is ruled by the Journal’s editorial policies, the institutional rules of Universidad Nacional and the laws of the Republic of Costa Rica. Additionally, any possible difference of opinion or future dispute shall be settled in accordance with the mechanisms of Alternative Dispute Resolution and the Costa Rican Jurisdiction.
4. In all cases, it is understood that the opinions issued are those of the authors and do not necessarily reflect the position and opinion of Educare, CIDE or Universidad Nacional, Costa Rica. It is also understood that, in the exercise of academic freedom, the authors have carried out a rogorous scientific-academic process of research, reflection and argumentation thar lays within the thematic scope of interest of the Journal.
5. The papers published by Educare Electronic Journal use a Creative Commons License: